Grotesken.- Halffiguren.                       118 
  De  
  grotesken  
  zijn  
  een  
  sprekend  
  voorbeeld  
  van  
  de  
  opgewekte,  
  luchtige 
  kunstopvatting  
  van  
  de  
  Oudheid  
  en  
  staan  
  in  
  schril  
  contrast  
  met  
  de  
  platte 
  komische kunst van de Middeleeuwen.
  Van   
  de   
  decoratieschilderkunst   
  zijn   
  de   
  grotesken   
  op   
  de   
  ornamentale 
  sculptuur  
  van  
  de  
  Renaissance  
  overgedragen.  
  Door  
  de  
  herleving  
  van  
  de 
  Italiaanse  
  decoratieschilderkunst  
  in  
  onze  
  moderne  
  kunst  
  zijn  
  ook  
  deze 
  vormen in gebruik gebleven.
  Plaat 66.
  1.
  Deel van een pilastervulling. Italiaanse Renaissance. Van 
  Benedetto da Majano.
  2.
  Deel van een pilastervulling uit het graf van Lodewijk XII. in St. 
  Denis. Franse Renaissance.
  3.
  Deel van een pilastervulling in het Palazzo Magnifico in Siena. 
  Italiaanse Renaissance. Van Barile.
  4-5.  
  Delen van zuilornamenten uit het Palazzo Guadagni in Florence.
  (Schütz.)
  6.
  Italiaanse Majolica-tegel. Waarschijnlijk uit Siena. Italiaanse 
  Renaissance. (L'art pour tous.)
  7.
  Van een koorstoel in San Severine in Napels. Italiaanse 
  Renaissance. Door Bartolommeo Chiarini en Bemadino Torelli 
  da Brescia (Schütz.)
  8.
  Uit de San Agostino in Perugia. Italiaanse Renaissance. 
  Halffiguren. (Plaat 67 en 68.)
  Halffiguren 
  dienen 
  vanaf 
  de 
  oudheid 
  tot 
  vandaag 
  als 
  een 
  geliefd 
  begin 
  van 
  een  
  ornament.  
  Het  
  menselijk  
  bovenlichaam  
  ondergaat  
  relatief  
  geringe 
  afwijkingen  
  van  
  zijn  
  natuurlijke  
  vormen.  
  Beneden  
  de  
  borst  
  of  
  buik,  
  vaak 
  met    
  een    
  gordel    
  getooid,    
  ontwikkelt    
  zich    
  een    
  soort    
  omgekeerde 
  acanthuskelk,  
  waaruit  
  het  
  rankenornament  
  zich  
  ontvouwt.  
  Niet  
  alleen  
  in 
  het  
  vlakke  
  ornament  
  en  
  in  
  het  
  bas-reliëf,  
  maar  
  ook  
  in  
  ronde  
  sculptuur 
  verschijnen  
  halffiguren,  
  voornamelijk  
  als  
  muurarmen  
  voor  
  kandelaars,  
  als 
  toortshouder, deurklopper etc.
  Plaat 67.
  1- 2.  
  Vullingen van een driezijdig Romeins altaar.
  3.
  Deel van een Romeins reliëf.
  4.
  Sokkelversiering van een altaar in de Dom van Orvieto. Italiaanse 
  Renaissance. (Gewerbehalle.)
  5.
  Deel van een reliëf. Italiaanse Renaissance.
 
 
   
 
 
  